Mamma till Neo - 090516

Direktlänk till inlägg 23 november 2010

Fyfan för snöstorm + BVC

Av Carolina - 23 november 2010 18:00

Idag skulle jag och Neo in till Nässjö för att gå till BVC. Dags för 18 månaders kontrollen. Åkte in med Ola då han skulle till jobbet. Hade en timme tillgodo innan vi skulle till BVC. Jag gick och tog ut pengar, vidare till garnaffären. Köpte ett rosa Freja lame (rosa med glitter i) och jag stod länge och velade då jag kollade på ett gult Tilda-garn. Men jag tyckte mig inte hitta rätt gult som jag skulle ha - det ena såg för orange ut och den andra för ljusgult. Fan, om dem har slutat göra just det gula som jag ska ha. Jag ville ha något mellanting mellan dessa som dem hade. *suck* Får kolla i garnaffären i Jönköping nästa gång vi ska dit - hoppas att dem har rätt gult där. Lite sugigt när man ju redan har börjat med en färg - går ju inte att blanda in en annan nyans helt plötsligt.


Efter det gick vi till Bibblan. Målet var att hitta bra böcker till Neo. Lånade fem böcker med Totte, fyra stycken med Alfons och tre böcker av Astrid Lindgren. Totte-böckerna ska han få läsa och bläddra i själv. Lagom storlek och bra bilder. Alfons-böckerna ska både han och jag läsa i. Astrid Lindgren-böckerna ska jag ha som högläsning vid nattning. Jag vill väldigt gärna få in honom i Astrids värld. Så underbara historier! Så detta ser jag fram emot. Neo blev glad över böckerna. Under tiden som jag plockade på mig lite böcker så fick han hålla i en av Totte-böckerna. Han började bläddra och läsa direkt. Jag fick knappt ta den ifrån honom när jag skulle registrera lånet. Jag snappade åt mig en Danielle Steel bok också. Har länge velat läsa en del av henne - vet att mamma har en del av henne och läst henne mycket. Så nu ska jag ge mig på ett försök att börja "gilla" dem. Hittade en bok som inte var så långa sidor och lagom stor text så att den inte blir så jobbig att läsa. Ett bra första bok-val tycker jag.


Ut i snön igen - fy fan vad det snöade och blåste. Iskallt hela tiden. Tyckte mer synd om Neo som satt i vagnen och inte kunde värja sig från snön när den blåste rätt in i vagnen. Men han verkade ha klarat sig bra från kylan och vätan. Mycket bra med varm åkpåse att sitta i. Det var dags för BVC. Skönt att komma in i värmen en stund och låta Neo röra på sig - jobbigt att sitta still i vagnen hela tiden. Det var inte lätt att hålla kvar Neo i väntrummet när han bara ville springa omkring hela tiden. Så jag fick jaga honom genom korridorerna ett tag men hamnade i väntrummet lagom tills sköterskan och läkaren kom. När vi kom in fick jag reda på att det inte skulle bli någon spruta idag då vaccinet var slut. Jaha, så onödigt att komma hit idag då i och med att vi skulle få gå tillbaka vid ett senare tillfälle för att ta sprutan. Läkaren lyssnade på Neos hjärta, kände på hans puls i armhålorna och ljumskarna, kände på testiklarna så att dem låg där dem skulle och kände på fontanellen. Allt var bra. Sen blev det vägning på en riktig våg - han lyckades stå stilla tillräckligt länge för att få till en vikt. = D Sen var det mätning - han låg still och grät inget. = D Mätning av huvudet och sen på med kläderna igen. Han ville inte gå ut från rummet efter att han hittat ett pussel med knoppar. Så det var bara att ta honom under armen och gå ut. Han fick mellanmål i kapprummet och det var uppskattat. Jag var så stolt efteråt över Neo som var utan anmärkning och skött sig så bra hela tiden.


För att få tiden att gå lite tills bussen skulle komma gick vi till ICA - jag var hungrig så det blev en korv där. Gick en runda inne i affären och kollade på böckerna. Dem har fått till en riktigt fin avdelning för böckerna, filmerna och spelen. Skulle kunna gå och titta där hur länge som helst. = D Kollade på annat smått och gott. Köpte en LOKA (krusbär/päron) och tre små chokladbitar att mumsa på under bussfärden hem. Bussen kom jättesent och jag var jättefrusen. Ville bara hem. Sen var jag orolig över Neo som satt i vagnen - frös han?? Han verkade inte påverkad över vädret sådär utan var nog mer rastlös och hungrig. Han ville komma upp i famnen men det gick ju inte riktigt då. Tillslut, efter ca 15-20 min efter utsatt tid, kom bussen och då kom jag knappt in i bussen. Det var en stor snövall mellan trottoaren och vägen. Omöjligt att komma över den med barnvagn. Ingen kom till undsättning förrän busschauffören sa till dem i bussen (den var nästintill full) och då kom en kvinna och hjälpte mig in. På vägen hem höll vi på att krocka med en personbil - bilen bara körde rätt ut från en tvärgata och bussen körde rakt fram. Men bussen hann bromsa - annars hade vi åkt rätt in i sidan på bilens förarsidan. Oj oj! Jag var helt slut! Iskall och trött efter att ha varit ute i snöstormen i 2½ timmar. Sen skulle jag ju ta mig från busshållplatsen och hem också, i samma väder. Jag ansträngde mig sådant att jag fick ont i halsen och blev hes. = ( Inte kul alls!


När vi kom in och jag fått av oss ytterkläderna blev jag lugn. Neo var inte kall någonstans - utan hade bara röda kinder. Så skönt! Bara jag som var frusen. Jag ville bara sätta mig och gråta. Usch, så trött jag var.


Resultatet från BVC-mötet:

Längd: 83,5 cm (+2,5 cm på 3 mån)

Vikt: 11,85 kg (+1,31 kg på 3 mån)

Huvudomfång: 48 cm (+0,7 cm på 3 mån)


Dagen var bra trots det äckliga vädret. Trevligt med snö men fan inte som storm. = /

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolina - 5 december 2010 10:47

Jag har bytt till blogger nu. Jag tycker att bloggplatsen ser så trist ut. Känns inte som en riktig blogg eller nåt. Nu när jag har mixtrat lite med min nya blogg känns det bättre. Sen kan jag skriva lite oftare då jag har skaffat en app till min htc...

Av Carolina - 1 december 2010 20:21

Första punkten i min 30 dagars-lista ska uppfyllas.   Ska skriva om mig då med andra ord... Jaha, vart ska man börja?   Född i Västervik - mamma, pappa och två storasystrar, som är 6 och 8 år äldre än mig. Hade väl ett gäng husdjur med. Är et...

Av Carolina - 30 november 2010 19:46

Varje dag i 30 dagar ska jag skriva om dessa sakerna. En kategori för varje dag. Jag börjar från och med imorrn den 1/12. Det kan bli intressant! = )   Dag 01 – Om migDag 02 – Min första kärlekDag 03 – Mina föräldrarDag 04 &ndas...

Av Carolina - 27 november 2010 21:02

Igår fick Neo en ny jacka - han var i stort behov av en. Idag när vi skulle åka och handla gick han omkring här hemma i kängor och sin nya jacka. Han såg inte alls ut att vara 1½ bara, han såg snarare ut att vara 5 eller något. Han såg genast mycket ...

Av Carolina - 25 november 2010 21:00

Dags för drop in-besök på arbetsförmedlingen. Usch, tycker inte alls om de där besöken men tyvärr ett måste. Sitta i kö och inte alls veta hur lång tid det kommer ta förrän man får komma in. Men som tur var fick jag väl bara vänta i ca 30-40 min på m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Skapa flashcards