Mamma till Neo - 090516

Alla inlägg under juli 2009

Av Carolina - 28 juli 2009 11:30

Det har varit lite segt med bloggskrivandet på senaste tiden. Har inte haft lust, tid eller ork med att gå upp till datorn och sätta mig. Alltid har det varit något man ska göra  - om inte underhålla Neo så något annat som ska fixas eller göras. Men nu har jag lite tid över då Neo ligger i soffan och sover efter lite mat och Ola har åkt till Jönköping för att köpa sig en cykel, för jag antar att jag får vänta ett tag till tills jag får en cykel.


Det har inte hänt jättemycket på senare tid men den mesta tiden går ju självklart åt till att vara med Neo och tillfredsställa hans behov - han börjar bli mer och mer vaken nu så det blir till att hålla, gosa och prata med honom väldigt mycket. Han "pratar" en hel del nu - så fort han får en möjlighet. Så han ligger och gurglar och bubblar medan vi byter blöja på honom, "pratar" med clownerna som hänger i mobilen över honom. Han tycker det är jätteroligt att sitta i mitt knä mot mig och prata, då ler han massor. Han har börjat intressera sig för tvn och sitter förhäxad i våra knän och tittar på tvn. Häromkvällen tittade han på den nya "Fredagen den trettonde". Inte det bästa filmvalet men han verkade gilla den. När ungdomarna skulle gå in i Jasons hus skakade han på huvudet - "Gå inte in där!". Han har inte vänt sig från rygg till mage ännu men det är inte någon brådska med det. Han visar inget direkt intresse sådär. När han ligger i soffan ser det ut som att han vill vända sig om då han tar fart men det är för att han ska komma på sidan, han sover bäst så och han somnar inte förrän han hamnar på sidan. När jag lägger honom på golvet så håller han upp huvudet och sprattlar och rör sig så det ser ut som att han vill framåt. Ibland tror jag att han kommer börja krypa eller åla före han vänder sig från rygg till mage. = D Men men, han är bara 2½ månad. Han har all tid i världen. Just nu upptäcker han olika röster, rörelser och färger. Och speciellt hans egen röst... = D



Bilder · Neo
Av Carolina - 16 juli 2009 11:30

Idag blir Neo 2 månader. Tiden går så fort. Jag älskar honom mer och mer för varje dag som går...


Av Carolina - 14 juli 2009 11:30

Nyss la jag Neo på magen för att han ska träna att få upp huvudet men han ville inte riktigt ta upp huvudet. Men han sprattlar som bara den med benen så med lite hjälp av armarna och detta sprattel så tog han sig sidleds 20 cm. = D Blev riktigt stolt över honom! Annars har han inte direkt visat att han velat göra något. Han gjorde ett halvt försök till att vända sig för nån vecka sen men sen har han inte visat något intresse för att göra om det.

Han blir 2 månader på torsdag. = )

Neo
Av Carolina - 12 juli 2009 11:30

Graviditeten:

Vilka var dina favorit kläder?
Ett par gröna mjukisbyxor och alla tröjor eller linnen som räckte ner till rumpan.
Vad var din/dina favorit rätter? Potatis i alla former.
Vad var dina/din favorit dryck? Fanta, apelsinläsk. Enda med apelsin jag kunde dricka utan att få halsbränna.
Vad tyckte du inte om? Choklad var jag inte alls sugen på, jag älskar det annars.
Var det någon favorit rätt som ändrades? Jag hatar potatis annars, nu kunde jag äta hur mycket som helst.
Vad var du mest sugen på? Frukter - speciellt citrusfrukter. I början var jag tvungen att ha ett kilo clementiner hemma, annars blev jag tokig.
Hade du halsbränna?
Ja, jättemycket och varje dag sista halvan av graviditeten. Knaprade tabletter mot halsbränna i mängder och var tvungen att ha dem med mig överallt.
Hade du sammandragningar? Mest den sista månaden, då hade jag en hel del.
Mådde du illa? Mellan vecka 4 och 10 ungefär. Jag kunde i alla fall hantera det.
Vilken sovställning var bäst? Halvt på rygg, halvt på sidan.
När var din BF dag?
2 maj 2009.
Gick du över tiden? Ja, 14 dagar.
Hur mycket gick du upp i vikt? 16 kg.
Hade du mycket vätska i kroppen? Lite i fötterna den sista veckan innan han kom.
Hur var ditt psyke? Mer ner än upp, var jätteorolig och mådde rätt dåligt.
Gnällde/klagade du? Det hände ibland men mest då jag mådde fysiskt dåligt av en del sjukdomar.
Vad trodde du det var för kön? Kände på mig att det var en pojke men trodde att det var en flicka.
Visste du vad det var för kön? Nej.
Hur låg ditt SF mått? Pendlade mellan medel och över medel.
Var du rädd för något? Att bebisen skulle ha samma handikapp som sina kusiner och att han skulle dö i magen.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Ta den som den kommer men ville ha lustgas och akupunktur.
Hur ser du på graviditeten idag? Skitjobbigt. Längtar inte tillbaka. Men önskar att jag mått bättre så att jag fått njuta av magen, sparkarna och såna saker.

Förlossningen:


När började din förlossning? Klockan 5.00 den 16 maj 2009.
Hur började den? Det kändes som att det smällde till i bäckenet, sen var det bara att springa till toaletten då jag kände mig nödig. Vattnet började sippra och värkarna satte igång samtidigt.
När åkte du/ni in till förlossningen? Klockan 7.00
Varför? Värkarna hade blivit lite jobbigare och kom oftare, sen hade bebisen troligtvis bajsat i fostervattnet. Jag skulle komma in direkt för en koll pga det.
Vem/vilka åkte du in med? Ola.
Fick du/ni åka hem igen? Nej,  som tur var.
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Eksjö BB.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 7 cm... = O
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? CTG-kurva, undersökning för koll på öppningsskedet, vattnet gick ordentligt under undersökningen, fick lustgas efter önskan, försök med sugklocka två gånger men lossnade båda gångerna, blev klippt. Låg kvar i två timmar efter att han kommit ut och då fick jag äta lunch, undersökning på Neo och lite gos med honom.
Vilka/vilken var med under förlossningen? Ola, barnmorska, barnmorskestudent, läkare.
Tog du nått smärtstillande? Nej, hade bara lustgas.
Grät du? Mot slutet höll jag på att gråta av frustration. Grät lite precis när han gled ut av lättnad.
Vad tyckte du var jobbigast? De sista värkarna när han bara gled ut och in, jag var jättetrött och hade ingen ork pga sömnbrist och inget matintag på ca 12 timmar.
Var du rädd för något? Mot slutet var jag lite rädd för att han inte skulle komma ut pga min brist på ork.
Hur lång tid tog det? 6½ timme från att vattnet började sippra och värkarna satte igång tills han var ute.
Hur ser du på förlossningen idag? Drömförlossning, kunde inte blivit bättre. Hade jättestor förlossningsrädsla under graviditeten så blev glad över ett snabbt och lyckat slut.

Barnet:

Vad blev det för kön? En pojke.
Hur mycket vägde barnet? 4185 gram.
Hur lång var barnet? 53 cm.
Vad var huvudomfången? 37 cm.
Hur mådde barnet? Apgar 9-10-10. Han mådde bra, dock hade han massor av gegg på sig. Han verkade inte ha svalt det nerbajsade fostervattnet, som tur var.

Neo
Av Carolina - 8 juli 2009 11:30

Neo har de senaste dagarna blivit väldigt intresserad av sina händer. Dem ska in i munnen hela tiden och han suger och gnor. Jag tror inte det beror på tänder men jag vet inte. Förut när han låg i soffan och mös så fick han in två fingrar, långfinger och ringfinger, i munnen och låg och sög på dem ett tag. Tyvärr hann jag inte ta kort på det då jag inte hade kameran i närheten. När hans mormor var liten sög hon på just de två fingrarna istället för tummen. Kanske att han också kommer göra det. Roligt var det att se det i alla fall. = D

Mammas gos.

Neo
Av Carolina - 7 juli 2009 11:30

När jag tagit upp Neo såg jag att han hade lite gojs runt ögonen så kanske att det är ögoninflammation. Får se hur det ser ut imorrn och om det blir värre.
Sen kräktes han tre gånger när han åt förut men förhoppningsvis var det bara överfyllt i magen då han åt mer än vad han brukar. Sen har han varit utan mat i 10 timmar över natten så kanske att hans mage blev chockad. Han sov hela natten därav var han utan mat så länge. Han gör det numera. Behöver inte äta på natten då han äter mera på dagen. Så han äter bara fyra gånger per dygn.

När vi sa det till barnmorskan sist vi var på BVC, att han bara äter 4-5 gånger per dygn, så sa hon att det lät lite. Men han går upp som han ska i vikt och han mår bra så för mig gör det inget. Huvudsaken är att han mår bra.

Nu får vi se om han blir sämre eller om det är övergående.

Neo
Av Carolina - 4 juli 2009 11:15

Nyss när jag la Neo på en filt på golvet försökte han nästan direkt att vända sig från rygg till mage. Jag blev jätteglad över att han försökte själv. Jag höll en hand på hans rumpa så att han inte skulle gunga tillbaka på rygg. Han hade magen i golvet tillslut men han kom inte riktigt runt då armen var i vägen för honom. Han var så duktig! = )

Sen la jag honom på mage och då kämpade han verkligen med att hålla uppe huvudet, det har han inte gjort förut. Då har han bara lagt sig ner och slickat på underlaget. Så idag har min lille pojke varit jätteduktig!

Tyvärr har han fått två knottbett i pannan men det blev bara två röda prickar och inte blemmor som på mig. Det är skönt. = )
Nu framöver tänker jag träna lite med Neo varje dag för att se om han klurar ut hur han ska komma runt helt och hållet till magen. = ) Han verkar ju vilja komma runt själv iaf. Första gången han verkligen vill runt.

Neo

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Skapa flashcards