Mamma till Neo - 090516

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2009

Info om Neo.

Av Carolina - 11 oktober 2009 19:29

Hans namn:

Neo

Kommer från det grekiska ordet "neos" som betyder "ny". Också ett unisex namn som betyder "gåva" på setswana (majoritetsfolket i Botswanas språk, folket Tswana). Namnet ökade kraftigt i popularitet efter filmen Matrix huvudpersons alias "Neo".

Det enda killnamn som vi bägge två tyckte om och var överens om.


Elvis

Betydelsen av Elvis är okänd men namnet kan möjligen vara en form av Alvis eller Elwin. En annan teori är att det kommer från efternamnet Elwes. Alvis är ett fornnordiskt namn med betydelsen "allvis". Elwin är en form av Alvin vilket i sin tur är en form av Ælfwine (älva/alf + vän) eller Ædelwine (nobel + vän).
Elvis blev ett allmänt känt namn genom Elvis Presley.

Ett namn som jag tyckte var coolt och Ola älskar Elvis Presley. Detta namnet var också lite lätt som förslag som tilltalsnamn.


Ola

Mansnamnet Ola är kortform av Olav som i sin tur är en syd- och västsvensk form av Olof. Olof är ett fornnordiskt namn som betyder "ättling". Före 1900-talet användes namnet främst i syd- och västsverige. Ola började användas som dopnamn i någon större utsträckning först på 1900-talet.

Vi ville ha med ett släktnamn också och efter lite velande blev det efter sin pappa Ola. De släktnamn som vi hade som förslag var Joel (efter min farfar), Stig (efter min älskade morfar och Olas farbror) och Emil (Ola heter Emil i andranamn).


Stjärntecken:

Oxen

Du som får en Oxebaby möter inga större problem. Han är oftast väldigt nöjd och lugn. Han äter ordentligt och sover länge och stadigt. Humöret är förvånansvärt jämt och med ett imponrande tålamod. Men när det väl tar slut så lär du märka det. Det visar han med en kraftfull stämma och en tjurighet som håller i sig en bra stund. Men sen är allt glömt och förlåtet, och livet fortsätter i samma lugna takt som innan.

Precis som Neo är. Kunde inte stämma bättre.


Händelser 16 maj 09:

Alexander Rybak vinner Eurovision Song Contest med sin egenskrivna Fairytale för Norge med rekordhöga 387 poäng och med 169 poäng till godo på tvåan Island som fick 218 poäng, och det är den största segermarginalen någonsin.


Kändisar födda 16 maj:

Henry Fonda, amerikansk skådespelare (1905)

Pierce Brosnan, irländsk-amerikansk skådespelare (1953)

Krist Novoselic, amerikansk musiker, basist i Nirvana (1965)

Janet Jackson, amerikansk artist (1966)

Tori Spelling, amerikansk skådespelare (1973)

Karolina Westberg, svensk fotbollsspelare (1978)



Neo
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolina - 5 december 2010 10:47

Jag har bytt till blogger nu. Jag tycker att bloggplatsen ser så trist ut. Känns inte som en riktig blogg eller nåt. Nu när jag har mixtrat lite med min nya blogg känns det bättre. Sen kan jag skriva lite oftare då jag har skaffat en app till min htc...

Av Carolina - 1 december 2010 20:21

Första punkten i min 30 dagars-lista ska uppfyllas.   Ska skriva om mig då med andra ord... Jaha, vart ska man börja?   Född i Västervik - mamma, pappa och två storasystrar, som är 6 och 8 år äldre än mig. Hade väl ett gäng husdjur med. Är et...

Av Carolina - 30 november 2010 19:46

Varje dag i 30 dagar ska jag skriva om dessa sakerna. En kategori för varje dag. Jag börjar från och med imorrn den 1/12. Det kan bli intressant! = )   Dag 01 – Om migDag 02 – Min första kärlekDag 03 – Mina föräldrarDag 04 &ndas...

Av Carolina - 27 november 2010 21:02

Igår fick Neo en ny jacka - han var i stort behov av en. Idag när vi skulle åka och handla gick han omkring här hemma i kängor och sin nya jacka. Han såg inte alls ut att vara 1½ bara, han såg snarare ut att vara 5 eller något. Han såg genast mycket ...

Av Carolina - 25 november 2010 21:00

Dags för drop in-besök på arbetsförmedlingen. Usch, tycker inte alls om de där besöken men tyvärr ett måste. Sitta i kö och inte alls veta hur lång tid det kommer ta förrän man får komma in. Men som tur var fick jag väl bara vänta i ca 30-40 min på m...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Ovido - Quiz & Flashcards