Mamma till Neo - 090516

Alla inlägg den 21 maj 2010

Av Carolina - 21 maj 2010 23:00

Vaknade upp till en solig dag men en mindre pigg dag. Min mage var fortfarande i uppror - lite illamående från och till plus öm i magen. Men jag hoppades innerligt att jag skulle klara av dagen. Vid 9-10 åkte vi hemifrån och vårat mål var Gamleby och Grönt veckoslut.


Vi var framme vid skolan vid ett-tiden efter att ha tittat in hos pappa en sväng, handlat och hämtat upp mamma. Vi började med att äta lite fika som mamma tagit med sig. Jag fick en födelsedagspresent av mamma som jag öppnade. Det var ett armband som man kan hänga på berlocker på - jag har velat ha ett sånt ett bra tag nu så det var roligt att jag fick det. = D Så nu hänger det en berlock med ett hjärta på den som jag också fick av mamma.


Medan vi väntade på att hunduppvisningen skulle börja gick vi och kollade på smådjuren - marsvin, råttor, hamstrar, gerbiler, taggmus, degusar, chinchillor, några fåglar och en sköldpadda. När Neo såg en vit råtta sa han kisse. Lite fel sort men han förstod i alla fall att det var ett djur. Det verkade som att han tyckte det var spännande. Det satt en tjej med ett marsvin i knäet. Katarina hade satt sig bredvid henne med Ebba i knäet för att se om hon ville klappa så då satte jag mig på andra sidan. Ebba klappade marsvinen i rumpan lite snabbt - hon är lite feg när det gäller djur, hon tror att dem ska komma och ta henne. Neo ville också klappa så han tog ett litet tag om pälsen. Han är ju för liten ännu så man får se till att han inte skadar djuren. Men det gjorde han inte. = )


Sen gick vi vidare och kollade på rashönsen. Det gick sådär. Ebba bröt ihop direkt. Hon ville inte alls vara där. Hon gömde sig och skrek gå ut. Neo tittade lite intressant på ett par stycken men sen ville inte han heller vara med och började gråta. Vi gick in till reptilerna också - där fanns ödlor, ormar och fiskar. Ebba, som jag höll i, blev rädd när hon såg en stor ödla röra på sig inne i sitt terrarium. Vi såg ett par pirayor i ett akvarium och då sa hon att dem är inte farliga, dem får komma ut. = ) Det satt två umgdomar med varsin ödla på handen och jag frågade om hon ville klappa dem. Efter en stund klappade hon dem faktiskt och jag blev jättestolt. = D Det var en mindre grön ödla och en geckoödla. Neo tyckte nog att det var lite roligt att se djuren men det är ju lite svårt att se ödlorna och ormarna i deras naturliga miljö, dem vill ju gärna gömma sig. Vi gick vidare till hunduppvisningen och satt och kollade på när hundarna gjorde olika tricks och körde agility. Ebba och Linnea tyckte det var jättekul och skrattade av förtjusning. Neo var jättetrött så han somnade efter en stund i vagnen. Lite trist tyckte jag för han skulle ju missa en hel del men han är ju bara ett år så man kan väl inte begära så mycket av honom.


Medan Neo sov hann vi med en del andra djur. Ebba ville se kycklingarna och Linnea ville se grisarna. Vi gick till grisarna först. Vi tittade på kultingarna genom fönstren inne i stian och det tyckte tjejerna var roligt. Ebba brydde sig bara om vart pappa gris var någonstans. = ) Sen tittade vi på dem stora grisarna och dem är verkligen jättestora. Ebba tyckte det var liten läskigt när dem gick fram till stängslet och började tjivas med varann. Linnea blev inte lika rädd och vinkade till dem. = ) När jag frågade om hon var färdig sa hon nej så vi stod där en stund till. Vi kollade på kossorna. Kalvarna var intressanta att titta på om dem inte kom för nära. Men det gick bra. = ) Efter kossorna gick vi till kycklingarna och kaninerna. Ebba blev rädd först men både Ebba och Linnea klappade dem små söta kycklingarna lite snabbt. Jag tog upp en kyckling som somnade i mina händer. Det var rätt häftigt. = D Tjejerna tyckte det var lite roligt att jag höll i en av dem. = D Neo vaknade och fick se kaninerna. Dem hade inte så många så det var rätt tråkigt.


Vi gick tillbaka till det andra och bestämde oss för att åka traktor med vagn. Så mamma tog Ebba, Katarina tog Linnea och jag tog Neo. Neo satt snällt halva biten men sen tyckte han nog att det började bli tråkigt för han började böka och gråta lite. Men han var ju nyvaken också. Nu var det inte så långt kvar tills det skulle stänga så vi bestämde oss för att kolla ifall det fanns några katter någonstans. Vi bytte blöja på barnen först och sen "sprang" vi vidare. Vi hann in i rummet där raskatterna var innan dem packade ihop. Så Neo fick se ett av sina favoritdjur innan vi åkte hem.


Vi satte oss och fikade lite när vi var färdiga. Sen bestämde vi oss för att åka hem. Men vi lämnade av mamma vid ICA först där hon hade sin bil och sen tittade vi in hos pappa igen. Denna gången var Ulrika också hemma. Ebba sov så Linnea var nog överlycklig över att få sin morfars hela uppmärksamhet. Neo körde sitt eget race och behövde inte någon som busade med honom. Han slängde sig och babblade hela tiden ändå. Men Linnea tyckte det var jättekul att "Mossa Bertil" kittlade, busade och tittade på henne. Där satt vi i kanske två timmar. Det var inte meningen att vi skulle dit igen och speciellt inte var där så länge. Men det var svårt att slita sig.


Jag var rätt trött på vägen hem och det tror jag att dem andra var också. Ebba och Linnea sov som små stockar hela vägen hem och det tror jag nog att Neo gjorde också. = ) Hemma blev det att ge Neo lite gröt då vi inte vågar ge honom välling ännu och sen sängen. Han babblade en stund uppe i sitt rum men jag behövde bara gå in till honom en gång för att starta om sagan, ge honom napparna han slängt ut och säga godnatt igen. = ) Sen sov han. Mycket skönt tycker jag!


Dagen hade varit bra trots att jag inte kände mig helt pigg. Och jag brände mig på axlarna och i nacken trots att jag smörjde in mig för en gångs skull. = D Kul att komma tillbaka till minnenas värld trots att det kanske inte alltid var rosenskimrande under den perioden i mitt liv. Men lite bra minnen har man väl alltid...

Av Carolina - 21 maj 2010 11:00

Morgon: 74,2 kg.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Skapa flashcards