Mamma till Neo - 090516

Alla inlägg under oktober 2009

Av Carolina - 11 oktober 2009 18:59

Dagen idag har varit sämre än gårdagen men ändå bättre än flera andra dagar innan jag började med Losec Mups. Men jag MÅSTE lära mig att inte stressa upp mig för småsaker. Minsta lilla så är jag uppe i varv och då får jag ont trots tabletterna, då kan bara jag själv ta bort det onda som ändå uppkommer. Jag försöker att ta det lugnt och tänka på annat men ibland går det bara inte. = ( Det gör mig så ledsen!


Mitt på dagen kom jag upp i varv ordentligt och jag vet inte ens vad det var som gjorde mig så förbannat stressad. Men men. Vi skulle bort till syrran och fika en liten stund. Jag bestämde mig för att jag skulle gå, så det så. Så jag frågade Ola om han tänkte ta Neo eller Shiva i bilen och han valde Neo. Rätt skönt ändå! Så jag tog Shiva i kopplet och började promenera långsamt. Shiva gillade inte tempot men jag tvingade henne. Det är ju ändå jag som håller i kopplet och bestämmer. Hon har inte varit ute på promenader på länge och varje dag får jag dåligt samvete över det. Men nu fick hon det och hon hoppade jämfota när hon fattade vad som var på g. = D Under promenaden så försökte jag andas lugnt och tänka på annat. Bara njuta av det lite kyliga men härliga vädret. Jag fick lite kväljningar på vägen men det berodde nog på att min mage hade gjort massa ont och att jag var så uppstressad tidigare. Men det lugnade sig också sen.


Hos syrran satt vi och pratade om det ena och det andra. Jag ägnade en del åt att prata med Ebba och Linnea och busa med dem. Då blev allt bra igen. Så det var bra med en liten paus från mitt inre kaos. För vi var väl hos syrran bara en timme eller så. Men det räckte, plus promenaden förstårs. Tyvärr kunde jag inte gå hem då det hade börjat regna. Men jag är glad över den "lilla" promenad jag fick iaf.


Nu resten av kvällen har allt gått bra och magen har varit lugn. Jag har inte stressat upp mig och jag har varit hyfsat glad. Jag har spelat x-box (SEGA superstars och Guitar Hero 5). Väldigt roliga spel bägge två! Jag har läst lite och jag fick en ordentlig måltid i magen. Just det, varje morgon försöker jag äta så ordentligt som möjligt men mitt mål är iaf att äta något som liknar frukost. Jag tror att det är viktigast under dagen. Jag är lite sådär med lunch men det fixar sig nog. = D


Men jag tycker ändå att allt går bra numera. Jag bara måste försöka komma på något sätt att förhindra stress - att när det kommer en stressig situation så ska jag göra något för att avleda och lugna ner mig innan det blir för mycket. Någon som har några tips till mig?!

Av Carolina - 11 oktober 2009 18:52

Nu börjar Neo kunna vända sig tillbaka igen från mage till rygg. Det händer inte ofta men visst händer det, och jag tror att det är medvetet numera. Idag låg han nöjt och sysselsatte sig i resesängen. Varje gång jag tittade på honom låg han åt ett nytt håll - ibland på mage, ibland på rygg. Så visst måste han ha vänt på sig. Han har dock lättare för att vända sig i en säng så på golvet vet jag inte än om han har vänt på sig medvetet. Hans teknik är att köra upp rumpan så högt det går mot ena sängsidan eller bara rakt upp (händer inte så ofta) och sen välter han sig på sidan. = D Det ser så roligt ut! = D


Neo har börjat skratta mera nu och tycker att det är jättekul att man busar med honom. Förut har man inte fått jättemycket respons när det gäller såna grejer men nu kan man göra miner och kittla honom och han kiknar av skratt. = D Det är så härligt att höra honom skratta! Inte många dagar kvar tills han är 5 månader... Herregud, vad har tiden tagit vägen?! = O


Han äter burkmat, gröt och andra puréer jättebra! Han är riktigt glupsk. Dock har han fått för sig att han ska få mat varje gång vi skakar på händerna - vi kan inte ens vinka eller röra på en leksak som låter. Han blir helt tokig och blir jätteledsen när han upptäcker att han inte får mat. Och detta kan ske strax efter att han har fått mat. Så det är någon konstig fixidé han har fått för sig. Men gullig är han för det! <3

Neo
Av Carolina - 11 oktober 2009 17:06

Jag fattar inte att jag varit gravid. Att jag haft en bebis i magen. Att jag är mamma. Att jag har en son som heter Neo.


Jag har längtat efter just detta i så många år och nu när jag är mamma till en underbar pojke så fattar jag inte. Det är tomt. Det känns som att jag lever i en dröm. Han finns inte.


När ska denna känsla gå över? Jag har haft den länge nu. Den känslan jag har är att jag är moster även till honom och att jag lånar honom för en stund. Att jag snart ska lämna tillbaka honom till hans riktiga mamma. För inte kan väl JAG vara hans mamma?


Jag blir tokig...

Av Carolina - 10 oktober 2009 21:05

Idag har det varit en bra dag på många sätt med vissa downperioder. Men jag är helt klart hur nöjd som helst med dagen. Åkte in till Jönköping och tänkte handla lite. Hittade en uppsättning med kläder i olika affärer så nu har jag kläder till dopet och jag är jättenöjd med köpen! *Tack Katarina för hjälpen!* Det blir tunika med tjocka strumpbyxor och benvärmare. = D

Efteråt åkte vi till MediMarkt och jag hittade ett roligt spel till x-box. = D Ett tennisspel med SEGA-figurer. På vägen hem blev det en tripp till Sibylla och åt god mat. = D


Mot slutet av shoppingturen på väg från A6 och på MediaMarkt fick jag jätteont i huvudet. Antagligen av ett par stresstunder under dagen, hunger, utmattning och vätskebrist. Det blev för mycket folk och rörelse på en och samma gång tror jag. Men jag är glad över att dagen har varit så bra som det varit.


När jag kom hem tog jag två panodil och drack en del vatten. Satte mig och spelade mitt nya spel och gosade med Neo. Huvudvärken lugnade ner sig efter en stund och nu känner jag knappt av den. Magen är lugn och gör inte ont.


Jag är glad och har varit det större delen av dagen. Det var väldigt länge sen jag kände att jag kunde vara glad. Det börjar gå åt rätt håll. = D

Av Carolina - 9 oktober 2009 10:00

Grattis farmor, faster Elisabeth, kusin Denise och Ebba på Ingrid-dagen!

Av Carolina - 8 oktober 2009 23:33


Vanliga symptom

  • Smärta eller obehagskänsla i magtrakten (Har jag)
  • Halsbränna (Har jag ibland)
  • Reflux- sura uppstötningar (Ibland i samband med halsbränna)
  • Tidig mättnadskänsla vid måltid (Har jag alltid haft)
  • Hungersug (Kommer alltid när smärtan börjar avta)
  • Illamående (Haft i ca 4 månader varje dag)
  • Känsla av orolig, bullrig och gasig mage (Japp, nästan varje dag sen ca 4 månader tillbaka)

Uteslut eller minska ner på

  • Stress (Gör jag hela dagarna - inre stress speciellt)
  • Koffein (i till exempel kaffe, te, viss läsk- och chokladdryck) (Pepsi och cola)
  • Alkohol (Har inte druckit alkohol på länge)
  • Cigaretter (Röker men det är det sista jag tänker sluta med)
  • Fet, salt, rökt, friterad, stekt eller starkt kryddad mat (Vad får man äta?!)
  • Oregelbundna måltider (Har jag alltid haft)
  • Stora, kaloririka måltider, ät hellre lite och ofta (se ovan).
  • Läkemedel som innehåller acetylsalicyra, vilket kan irritera magslemhinnan. Även läkemedel med ibuprofen kan förvärra magkatarr (dock i mindre utsträckning än acetylsalisyra).

Övriga råd

Pröva dig fram när det gäller vilken mat som ger just dig magbesvär. Undvik inte något i onödan.

Ät regelbundet, satsa på frukost, lunch, middag och glöm inte mellanmålen.  Med två till tre mellanmål per dag hålls magsyrenivån jämnare (ett mellanmål kan bestå av till exempel en frukt eller en smörgås på grovt bröd och magert pålägg).

Tänk på att få tillräckligt med vila och sömn. Testa gärna olika avslappningstekniker som yoga, meditation eller liknande. Stress är en stor bov vid magkatarr.

Rör på dig mer. Motion har visat sig ha en positiv effekt och kan lindra magkatarr.

Satsa överhuvudtaget på regelbundna vanor när det gäller kost, motion, sömn. Försök att hitta rutiner, gå och lägg dig och ät vid samma tidpunkter varje dygn.

Om du har besvärliga och störande symptom kan receptfria läkemedel hjälpa (tex syraneutraliserande och gashämmande medel) . Fråga apotekspersonal för mer information.



Jag ska börja med att införa långpromenader för mig och Neo varje dag. Jag måste för min egen skull!! Stressgrejen kan jag inte göra så mycket åt men jag ska försöka. Motionen kanske kan göra en del. Sätta upp vissa mål som jag ska göra på dagen och resten skiter jag i och tar en annan dag. Den värsta stressen ligger nog i allt som jag borde göra enligt Ola. Jag borde ha tagit hand om det och det just för att jag "bara" går hemma.

Men nu vet jag vad allt handlar om och jag ska börja i ena änden och fixa till det här.


Av Carolina - 8 oktober 2009 12:35

Jag är så trött på att må dåligt - vare sig det handlar om ångest eller fysiskt. Jag vill ta hand om Neo, vill vara med honom hela tiden men min kropp orkar inte. Jag hatar det!! Igår att jag ett brutalt illamående hela dagen. När jag sen skulle sova lugnade allt ner sig med illamåendet men då fick jag skitont i äggstockarna. För varje steg jag tar hugger det tag. Inte alls skönt. När jag låg och halvslumrade inatt kändes det som att min vänstra arm höll på att domna bort. Jag försökte att inte bli rädd eller få panik. Det kan ju ha varit så men det kan ju också ha varit så att jag trodde att det kändes så pga allt annat runt omkring. Jag sov inte alls bra. Neo vaknade och strulade med ett par timmars mellanrum under hela natten. Sen tar det alltid ett bra tag innan jag kan somna om så jag hann precis somna när det var dags igen. Vid halv sex bestämde sig Neo för att han var hungrig. Jag matade honom bredvid mig sängen och lät honom ligga där. Jag gick ner och tog nässpray och värktabletter. Han somnade rätt så snabbt efter flaskan. Jag låg och tittade på tv till åtta-tiden. Jag somnade, blev väckt av telefonen vid nio *morr* och sen fick jag sova till elva. Jag känner mig hyfsat utvilad ändå.


Jag mår bättre just nu och känner mig lite piggare än vad jag gjorde igår. Illamåendet är borta för stunden. Men jag har fortfarande lätt mensvärk och ont i äggstockarna. Jävla ägglossning! För det måste vara det. Jag kan inte tänka mig att det är något annat...

Av Carolina - 8 oktober 2009 10:00

Grattis Veronicas pappa på Nils-dagen!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Skapa flashcards