Mamma till Neo - 090516

Alla inlägg den 19 maj 2009

Av Carolina - 19 maj 2009 15:00

Nu är det bestämt, eller rättare sagt Neo bestämde det åt mig. Efter att ha försökt med och utan amningsnapp, pumpa och sen mata i flaska har jag bestämt mig för att nu räcker det. Jag vet att Neo kan ta napp och nappflaska och suger jättebra och utan problem så då tänkte man ju att det skulle ju funka att pumpa och ge i flaska då han inte fattar hur han ska suga på bröstet eller får till det sådär bra. Men idag när jag skulle ge honom så visade han direkt sitt missnöje över bröstmjölken. Den var inte alls god. Han sög sig inte fast i nappflaskan och bröstmjölken rann ut lika fort som den kom in i munnen. Då fixade jag ersättning till honom istället - han sög sig fast vid nappflaskan (samma sorts napp som på den med bröstmjölk) och drack upp utan problem. Hmm... Då tänkte jag, det var spiken. Vill inte Neo ha så tänker jag inte fortsätta. Hade han velat ha så hade jag fortsatt pumpa osv...

Imorrn kommer BB hemvård och då får jag recept på tabletter som ska stoppa mjölken. Jag längtar! Vill slippa ha hårda, ömma och läkande bröst helt i onödan. Så ska bli mycket skönt!

Neo
Av Carolina - 19 maj 2009 15:00

Ola var och köpte ett hopfällbart skötbord idag. Vi har ett i trä på övervåningen men behövde även ett nere då vi inte gärna springer upp varje gång han ska bytas på. Så idag blev det dags att fixa detta. :-) Ola byggde ihop det och sen fick jag premiär använda det. Annars brukar det vara vilda protester under blöjbyte - nu sa han inte ett knyst, dock hade han nappen i munnen men den hade nog åkt ut rätt så snabbt om han inte hade gillat det. När han var ombytt och färdig somnade han på skötbordet. Så där låg han. Snacka om att verkligen digga sitt skötbord! :-D

Skötbordet heter Spoling och finns på IKEA, för den som är intresserad. Det vi har är svart och vitt, men det fanns visst i beige också.

Underbara uppfinning!

Neo
Av Carolina - 19 maj 2009 14:45

Morgonen började väl inte på bästa sätt kanske. Neo ville inte sova trots mat och ny blöja och napp i munnen. Han låg vaken länge i sängen innan han började skrika av missnöje. Han fick ligga hos oss i sängen men det funkade inte riktigt heller först. Sen sov han en timme mellan oss med sin napp i högsta hugg. Var omöjligt att ta den ifrån honom... :-) Sen blev han arg igen. Så då var det bara att gå upp. Blev ny mat och ny blöja när vi kom ner men ändå var han inte nöjd utan skrek. Så han strulade mellan halv fem till klockan åtta. Ola satte sig med Neo i famnen och gosade lite. Efter en lång stund kunde han slappna av och somnade, då la jag över honom i soffan så att han kunde få sova ordentligt. Nu har han sovit sen åtta och sover fortfarande. Hoppas att han tänker sova en stund till innan han ska ha mat igen, i och med att han inte sovit så bra nu de senaste timmarna. Det var rätt jobbigt att han inte lugnade ner sig eller kunde sova trots att han fått allt han behövde. Men tror att vi måste ge lite mera mat nästa gång - han behöver nog mera helt enkelt. Han är riktigt glupsk!

Sen hade han en dålig sug-morgon - han sög inte alls så bra som han gjort förut på varken napp, nappflaska eller amningsnappen då jag testade att ge honom bröstet. Mina bröst skrek efter honom men han ville inte riktigt. Så fick pumpa nu på morgonen för det läkte bara jag tittade på brösten och det spänner som fan. Nu spänner det inte lika mycket som det gjort under natten och morgonen men får pumpa snart igen för att lätta på trycket. Får se sen om jag testar att ge Neo bröstet igen och om han fattar nu eller om jag pumpar desto mera. För usch, vilken smärta! :-( De är stenhårda och såå ömma.

Nu blir det frukost för mig och Ola, bäst att passa på nu när Neo fortfarande sover...

Neo
Av Carolina - 19 maj 2009 14:15

Igår bestämdes det att vi skulle gå en promenad. Syrran kom hit med tjejerna och hundarna, sen tog vi med oss Neo i vagnen och Shiva i koppel och gick bort till verkstan där Ted var. Det gick mycket bättre att gå ut och gå än vad jag trodde med tanke på att jag har rätt ont i mage och rygg. Men jag gick i en långsam takt som passade mig. :-) Sen gick vi en extra runda medan Ted skulle bli färdig med det han höll på med. Då mötte vi på en kompis till Ola och hennes mamma plus deras granne, de var ute i sina trädgårdar som vi gick förbi. K (kompisen) och hennes mamma har för inte så länge sen hämtat hem varsin dalmatinervalp. Så vi begrundade varandras bebisar. :-) Valparna var jättesöta! 9 veckor gamla. Deras granne hade sin hund ute och henne hade vi träffat förut - gick samma hundkurs som mig och Katarina i höstas. En stor Newfoundlandstik som Oliver kärar ner sig i emellanåt. Inte så bra storleksmässigt då han är en Cavalier King Charles Spaniel men men, kärleken är ju blind. :-)


Det var rätt jobbigt att stå där, både pga magontet och min foglossning. Så vi fick dra oss då Ebba började grina lite i vagnen också. Så vi gick tillbaka till verkstan och då hade även svärfar (farfar) kommit dit. Så då fick han träffa Neo för första gången. De hade lite till att fixa så vi gick hem med barn och hundar till oss. Ebba och Linnea fick välling direkt då vi skulle fika lite. Så det blev till att kalasa på kladdkaka med grädde. Neo sov hela tiden. När gästerna skulle gå hem vaknade han och då var det matdags.


Även fast jag kände mig helt urvriden var det en skön promenad och trevligt fikasällskap. Hade ont i huvudet och kände mig febrig, men det var nog pga den kanske lite för långa promenaden.


Blev film och pizza innan läggdags. Var riktigt smaskigt med kebabrulle. Orkade inte ställa oss att göra egen pizza. Sängen blev det vid tolv direkt efter att Neo fått lite mat.



Neo sovandes i vagnen på promenaden.

Bilder · Neo

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Ovido - Quiz & Flashcards