Mamma till Neo - 090516

Alla inlägg under april 2009

Av Carolina - 10 april 2009 10:00

Vecka 37 (36+5)!


Imorse kände jag av "mensvärk" när jag låg ner i sängen. Men får det ibland när jag har magknip. Men känner inte direkt att magen skulle vara i olag på det sättet, har inte ont i övrigt i magen som jag hade sist då jag hade magknip. Det höll i sig en stund tills jag somnade om igen, men jag kände tydlig "mensvärk". Nu kom det tillbaka lite - inte lika starkt men ändå finns det där. Känner fortfarande inte att magen är i olag - varken toanödig eller fisnödig. Jag vet att man kan gå med denna "mensvärk" ett bra tag innan det verkligen händer något. Men kanske är det ytterliggare en förberedning? Jag har även börjat få sammandragningar oftare - jag blir trött i magen och det spänner och har sig när jag anstränger mig lite, behövs dock inte mycket ansträngning för det. Så kanske är det något på g även fast det kanske dröjer ett par veckor till? Det är ju faktiskt inte så långt kvar...


Nu är i alla fall BB-väskan så gott som packad. Har packat ner allt som är till bebisen, det mesta till mig men vissa saker kan bara packas ner samma dag som vi åker och jag måste nog tvätta lite först. Men det känns riktigt skönt att ha det värsta gjort. :-) Nu kan jag känna mig lite lugnare, väskan är packad - det viktigaste just nu. :-)


La ner alla de tvättade barnkläderna i lådorna också, de som inte ska med. Kom på nu att jag ska lägga ner ett par byxor till till bebisen men måste vänta tills de kommer hem på posten först.


Annars är allt lugnt - aktivitet i magen med sparkar och slag åt olika håll som vanligt, lite tryck neråt ibland när den bökar med huvuvdet, det slitar och drar i organen (antagligen inte lätt att få plats därinne nu med alla organ runt omkring sig), är kissnödig konstant då bebisen är på min blåsa hela tiden...

Av Carolina - 9 april 2009 10:00

Ebba är en liten fisk. Härligt att bada.


Jag.

Av Carolina - 8 april 2009 10:00

Uträkning utgår från dagens datum: Ons 8 apr 2009.

Din graviditet startade Sön 27 jul 2008.

Din menscykel är ca 28 dagar

Du blev gravid ungefär Sön 10 aug 2008 (ägglossningen).

Du är på dag 256 av 280. (91,4%).

Du är i vecka 37.

Du har gått 36 fulla veckor och 3 fulla dagar (v36+3).

Du är i 9:e kalendermånaden.

Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).

Du är i trimester tre.

Beräknat förlossningsdatum Lör 2 maj 2009

Du har 24 dagar kvar till beräknad förlossning.

Av Carolina - 7 april 2009 09:38

Har skaffat mig en ny blogg - bloggagratis har inte alla funktioner som jag vill ha plus att den är för enkel så den blir tråkig.


Min nya blogg är: http://mammacarolinas.blogg.se

Av Carolina - 6 april 2009 14:36

Grattis min systersonWilliam-dagen!!

Av Carolina - 5 april 2009 23:55

  • Tagit upp alla rena barnkläder. Bara att lägga ner i byrån och även lägga ner ett par i BB-väskan som ska packas snart.
  • Slängt lite och torkat av i skafferiet.
  • Städat upp inne på toan på nedervåning - dragit på det länge men nu är det gjort.
  • Gått en promenad med Shiva - mycket härligt men har rätt ont i svanken nu efteråt, kanske ovana.
  • Duschat.

Av Carolina - 5 april 2009 11:00

Idag går jag in i vecka 37 (36+0). 27 dagar kvar till BF...


Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan nu variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis mellan 300-350 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

Av Carolina - 4 april 2009 23:04

Vecka 36 (35+6)


I eftermiddags var jag och Ola hemma hos Katarina och Ted. Vi åt grillat för första gången i år. Mycket gott! Åt massor tyckte jag. Min magsäck kan inte ha blivit tilltryckt av bebisen i alla fall för jag är som en sophink - det tar aldrig slut utan jag kan bara äta och äta... Helt otroligt! Svärmor och hennes man kom dit med och åt tillsammans med oss. Ola var tvungen att komma hem direkt efter att vi hade ätit upp då han skulle börja jobba ca en timme senare. Jag följde med hem. Det blev lite protester från några håll om att jag åkte hem. Men nuförtiden har jag blivit mycket hemmakär - vill sitta hemma i ensamheten (förutom Shiva). Är inte alls så social längre. Men det beror väl kanske på att det börjar dra ihop sig för bebis och jag vill gärna vara hemma när (om) det sätter igång. Min största skräck just nu är nämligen att vattnet ska gå eller att värkarna ska komma igång när jag inte är hemma. När jag går i affärer är det nästan så att jag går och känner efter ifall vattnet ändå inte har gått... *hmm*


Nu ikväll mellan 19 och 21 ungefär satt jag och Shiva ute på altanen. Mycket mysigt! Var lagom varmt då solen höll på att gå ner. Innan på dagen var det en bastu därinne så då ville jag inte sitta där. Så dörren var öppen hela vägen ut till trädgårn så Shiva kunde gå ut och in hur hon ville. Hon var jätteduktig och skötte sig utmärkt ikväll. Behövde inte bry mig så mycket om henne utan både hon och jag kunde njuta fullt ut. :-D Jag satt vid datorn i soffan på altanen och åt choklad. Shiva satt i öppningen ut och kollade på allt utanför eller så låg hon vid öppningen. Hon skällde dock ett par gånger men hon slutade direkt då jag sa till henne. Men även fast barnen lekte i grannträdgårdarna så satt hon kvar och tittade på dem utan några problem. Helt underbart! Är stolt över henne... :-)


Nu blir det att stänga av datorn, låta Shiva kissa en sista gång och sen gå upp och lägga sig. Börjar bli trött i kroppen. Ska väl hinna med att läsa lite innan jag sluter ögonen.


Just det, direkt efter att Ola gått upp idag så bäddade vi spjälsängen. :-D Bäddsetet var ju tvättat och torrt så det var bara att bädda. Ser jättemysigt ut! Får nog ta kort på det hela... Synd bara att det ännu inte ligger någon bebis däri. Dock blir det nog att ta bort täcket sen och ersätta med lakan eller filt, ser ut att bli väldigt varmt annars... Men får se när bebis tittar ut och hur vädret är då. Ska även ta kort på vagnen (bättre sent än aldrig) då jag inte har gjort det...


Godnatt!!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Skapa flashcards