Mamma till Neo - 090516

Alla inlägg under mars 2009

Av Carolina - 29 mars 2009 11:41

Grattis Mela´s sonJens-dagen!!

Av Carolina - 29 mars 2009 11:30

Många onda sparkar mot vänstra höften - tappar andan varje gång. Svårt att andas emellanåt - känns som att lungorna är helt ihoptryckta. Magen trycker uppåt så att det känns som att maten sitter uppe i halsen konstant. Halsbrännan håller i sig men är hyfsat hanterbar emellanåt. Tung mage. Ilande stötar mellan benen. Tryck neråt emellanåt. Skitont i högra revbenen och vid högra skuldran vi för mycket stående och gående vilket gör att jag inte orkar eller kan göra något - detta är mer vissa dagar och mindre andra dagar. Fått massor av bristningar på nederdelen av magen de senaste två veckorna och det kliar massor när skinnet dras ut. Magen står mer och mer rakt ut. Känner mig riktigt klumpig numera. Börjar få svårt att komma ur bilen då magen är i vägen. Vill småäta mest hela tiden men ingen vanlig mat. Är endast hungrig på morgonen då jag äter konstant under dagens gång - allt från knäckebröd, frukt till godis, chips, kakor. Skitjobbigt att sitta längre stunder pga smärta i revbenen och jobbigt att andas. Klarar inte av så mycket utav hushållsarbetet och det är rätt trist då jag gärna vill hjälpa till här hemma och inte lämpa över allt på Ola. Mindre aktivitet i magen men när sparkar och slag kommer känns det jättemycket och gör mest ont. Har sammandragningar emellanåt men inget som kommer regelbundet eller gör ont, känns bara obehagligt och det blir lite jobbigare att andas. Börjar bli trött på att vara stor och otymplig. Tur att det bara är 4 veckor kvar nu...

Av Carolina - 29 mars 2009 11:01

Ännu en vecka har gått. Går in i vecka 36 (35+0) idag. :D 4 veckor kvar...


Kroppen: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.
Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Hur som helst är det bra att ta reda på hur förlossningsskedet går till och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.

Barnet: Nu väger barnet mellan 2000-2500 gram och längden är ungefär 45 cm. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man t.ex puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.

Av Carolina - 24 mars 2009 16:25

Blir bara så trött.......

Av Carolina - 24 mars 2009 16:21

Sådär, nu har marsvinen blivit ordentligt omhändertagna. Nytt hö, ny pellets, vitkål och gurka. Imorse fyllde jag på med vatten hos två av burarna och nu droppade jag i c-vitamin i vattnet då jag inte gjorde det då. Emmy och Wasabi kom fram och tog vitkål ur handen på mig. Alla verkade pigga och glada.

Av Carolina - 23 mars 2009 15:10

Magen i vecka 35 (34+1). :)

Av Carolina - 23 mars 2009 10:04

Vecka 35 (34+1)


Nu har vi valt namn på tre av de fyra sista ungarna. Det har tagit tid men det har varit svårt att komma på bra namn plus inom vilken kategori namnen skulle vara.


Lillan fick namnet Tequila. Hanen fick namnet Baileys. Honan med vitt på halsen fick namnet Aquatini. Nu ska vi bara komma på ett namn till den sista honan som är grå med en liten fläck på ryggen. Det ska ju vara i samma genre som de andra namnen plus låta som ett tjejnamn.


Igårkväll vägde Tequila 70 gram och nyss vägde hon 73 gram. Så det är jättekul att hon går upp jättebra på egen hand med hjälp av di från Emmy. I och med att de är fyra stycken och Emmy har bara två spenar så trodde vi inte att någon av ungarna skulle få så mycket di. Så vi är glada att det går åt rätt håll. Alla har varit pigga och pratiga från början men det var ändå oroligt när vågen stod på närmare 60 där ett tag. Hon har inte fått någon extramatning på i alla fall 1½ dygn och ändå gått upp så mycket och det värmer i hjärtat. Hon är så gosig med när man tar upp henne!


Vi har väl tre stycken kandidater som stannar, jag tror inte att alla tre får stanna. Blir lite mycket då kanske. De vi väljer mellan är Wasabi från första kullen, Popcorn som har häftig teckning och är ensam i sin kull plus Tequila som är jättego och vi har ju handmatat henne lite. Men vi får se. Har ju ett tag till på oss att bestämma oss om den frågan.

Av Carolina - 22 mars 2009 23:00

Vecka 35 (34+0)


Åkte på maginfluensa igårkväll. Låg hela natten med extremt illamående men det kom inte ut åt något håll. På morgonen började jag spy och höll på hela förmiddagen. Men jag var riktigt trött, hade ont i magen och mådde jätteilla under hela kvällen. Men sen blev allt bättre och bättre. På kvällen kunde jag få i mig nästan en hel hönökaka och det kändes bra. Det som har stört mig är att så fort jag har legat ner eller halvsuttit så har jag fått upp maten i halsen och känts som om jag skulle spy. Jag sov knappt inget på ett dygn och jag var hur trött som helst. Riktigt jobbigt har det varit. Det märks att jag är höggravid med, inte lätt att vara magsjuk och sen ha en stor mage. Man känner sig så klumpig plus att energin är långt borta, bebisen tar verkligen minsta lilla energi som jag får.


Tur att även magsjuka går över... :)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Ovido - Quiz & Flashcards