Mamma till Neo - 090516

Alla inlägg den 17 mars 2009

Av Carolina - 17 mars 2009 23:41

Alldeles nyss var jag inne hos marsvinen för att kolla att de hade vatten och mat. Då upptäcker jag att Emmy är smal... Det syntes direkt då hon har varit riktigt stor och rund de senaste veckorna. Vi har bara väntat på ungarna!


Först ser jag en liten hög inne i ett av husen. Tre stycken huven ser jag. Sen lyfter jag på huset då jag tänkte väga dem direkt, som vi gjort med dem andra ungarna. Då sprider ungarna ut sig och då ser jag att det är fyra stycken små ungar som Emmy har fått.


Det är lite blod i ströet men inget på ungarna så de är nog ett par timmar gamla. Kollade kön och sen vägde jag dem:


Hona (Lillan): 68 gram.

Hane (vit fläck): 90 gram.

Hane (vit halva halsen): 80 gram.

Hane (grå): 90 gram.


Så nu är det verkligen överskott på hanar! =) Men alla ser välskapta och friska ut. Jag tycker att det är normala vikter för att vara fyra stycken i kullen. Honan är lite mindre i storlek till sina bröder men PiriPiri var mycket mindre än sina kullsyskon när de föddes och hon är pigg och har växt på sig nu. Men får hålla henne under uppsikt de närmaste dagarna då hon ser väldigt liten ut och inte har så mycket i vikt. PiriPiri vägde iaf 89 gram när hon föddes.


Men är otroligt glad över att ha hittat fyra levande (hittills iaf) ungar i buren. Vi har haft tur och mycket duktiga mammor! =) Nu kryllar det verkligen av ungar i hyllburen - Pixla med två ungar, Angel med en unge och Emmy med fyra ungar. Pixlas tredje unge är ju hos Windex numera då han är könsmogen nu...


Bilder kommer imorrn. Nu är det läggdags, med ett leende på läpparna!! =)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok!


Skapa flashcards